תכנון אסטרטגי הוא כלי חיוני להצלחה ממושך של כל ארגון או עסק, החל מעסקי ה-SMB ועד לחברות הגלובליות הגדולות ביותר. התכנון האסטרטגי מאפשר לעסק להוות מטרה מונחת, לנתב את משאביו בצורה אפקטיבית, להכיר את הסביבה העסקית בה הוא פועל ולהכין באופן מקדים למגמות ולאתגרים בעסק.
לתהליך התכנון האסטרטגי מספר שלבים מרכזיים. למעשה, התחלה הוא בפיתח מטרות ארגוניות ברורות שתכיר בצורה ממוקדת את התחום בו הארגון רוצה לצלוח. אלו מטרות אותן מזהים בתכנון אסטרטגי מכוונות את הארגון לפעול בתכוונית למינימום של 3-5 שנים, תוך שיקול ההשפעות של המדיניות החיצונית, התחרות, השוק, העדפות הלקוחות ומשאבי הארגון.
במהלך התכנון, הארגון מנתח גם את הסביבה החיצונית והפנימית שלו, בשיטות כמו ניתוח SWOT (חוזקות, חולשות, הזדמנויות, איומים), או ניתוח PESTEL (פוליטי, אקונומי, חברתי, טכנולוגי, סביבתי, משפטי). הניתוח מאפשר לארגון לתרשם את מציאות המתחרות, להתווכח עם התנאים של השוק, ולהעריך את המסלולים החלופיים לו של האסטרטגיה.
לאחר שהארגון ייתך את המטרות האסטרטגיות שלו והעריך את האתגרים וההזדמנויות שלפניו, הוא מפתח את האסטרטגיה שלו, המשקפת את הדרך שבה הארגון מתכוון להגיע למטרותיו. האסטרטגיה היא בהחלט חלק מהוראות מפורטות לפעולה, אלא קווים מנחים ברורים שמאפשרים לארגון להיות גמיש ולהתאים את המשאבים שלו למציאות העסקית המשתנה.
לסיום, אסטרטגיה אינה משהו קבוע או ראוי לו פעם אחת להכל. במקום זאת, היא תהליך חי שמתמד בזיקת למהלך. העסק צריך להישאר גמיש, מכיוון שהנתונים מגיעים ומשתנים באופן סדיר, נדרש לערוך ביקורת תדירה על אסטרטגיות קיימות, לאפשר להם להפוך ולהתאים לשינויים בשוק.
בעסקים המודרניים של היום, התכנון האסטרטגי אינו רק בינארי עסקי מעשי, אלא כלי חיוני להבנה העמיקה וברורה של החלומות, העקרונות והאידיאלים שם להם הארגון הציב לעצמו.