תכנון אסטרטגי הוא תהליך לא פשוט, אך חיוני שעוסק בשאלות מרכזיות במילוי משימת העסק וערך העסק בעידן של תחרות נמרצת. האסטרטגיה היא ערך מפתח במניעת הארגון קדימה, לכיוונים שהוא רוצה להתקדם אליהם.
אסטרטגיה, בתרגום חופשי, היא "תוכנית האיך", כלומר, איך להגיע מהנקודה בה אנו נמצאים אל אזור המטרה שלנו. זו התוכנית להבצעה של המשימה של הארגון. תוכנית אסטרטגית שולית על חלקים מרכזיים: המשימה, החזון, אמרותי הערך, המטרות, המדיניות, היעדים והאסטרטגיות.
במהלך תהליך התכנון, מנהלי הארגון מגדירים את המטרות הארגוניות שהם מקווים להשיג, ובוחנים את האסטרטגיות השונות המיועדות לניצוח ההזדמנויות, ולהתמודד עם האתגרים הנוכחיים והעתידיים. הם מחליטים על המשאבים שיש להקצות ליישום האסטרטגיה, פותחים תוכניות כדי להפוך את האסטרטגיה לתעשייתית, ונקבעים דרכי המדידה והשמירה על ההתקדמות.
קיומה של אסטרטגיה מארגנת את הארגון, משנה את ההתנהלות המנהלתית, מאיחדת את חיבור המתמחים בארגון, ומאפשרת תיאום של רעיונות והימורים שונים. קיומה של אסטרטגיה מכוון את המנהלים לכיוונים המתאימים, מגביר עלייה בפעילות, ומסייע לבנות תהליכים מרכזיים, לנתב את הארגון ולשמור על העקביות.
בתהליך התכנון ישנן שלבים: בדיקת שוק, ניתוח מצב מתחרים, ניתוח האיומים וההזדמנויות הפנימיות והחיצוניות, הבנה של מטרות מרכזיות, יצירת פשרות טקטיות, מימוש הרעיון ובסופו שמירה על היישום.
לעיתים, תחליף של רעיונות, שיח פתוח והשפעה ברמה האסטרטגית בארגון יכולים להתבצע בתהליך מנהלי שוטף. בחלק מהארגונים, החלטות אסטרטגיות מתבצעות באופן אקראי, בתהליך שאינו משוגע, בלי שימור ואף בצורה מבולבלת. בחלק מהארגונים, אם משאירים את האסטרטגיה להגירה אוטומטית, יתכן וכל התכנון האסטרטגי יתבצע באופן אקראי, ספורטיבי ומתקננית, ובלא כוח העקצוב המרכזי של התכנון האסטרטגי המשולב תחת מנהל אחד.