התכנון האסטרטגי הוא העקרונות שאליהם מנהל עסק מתמקד. תהליך מתמשך שמכוון לשיפור היעילות והתוצר של חברה. היום, תכנון אסטרטגי לעסקים הוא נושא המרכזי לכל ארגון מכל סוג שהוא, ואולי יותר מתמיד, בשאיפה להשתפר ולהתפתח.
עיקרי התכנון האסטרטגי לעסקים מתחילים בהגדרת החזון של הארגון. בשלב זה, בעלי העסק מתארים את התמונה החלומית שהם רואים לארגון בעתיד. את החזון מעצבים על פי העקרונות שיש בהם את החזון להשיג ואת הצאת הארגון ממה שהוא היום.
לאחר מכן, הארגון ממשיך להגדור את המשימה שלו – איזושהי המשימה שתאפשר לו להגשים את החזון שהוא הגדיר. המשימה מאגרת את המטרות הספציפיות של הארגון ומציינת את הדרך שבה הארגון מתכוון להגשים את אותן מטרות.
השלב הבא בתכנון האסטרטגי הוא הבנת עקרונות השיווק של הארגון – איך הוא מתכוון למכור את המוצרים או השירותים שלו. האם הוא מתמקד בשיווק ישיר או בפרסום? האם הוא מוכר באינטרנט או באמצעות סניפים פיזיים?
אחרי שהארגון הגדיר את החזון, המשימה והאסטרטגיית שיווק שלו, הם יכניסו את כל המידע הזה לתוך התכנון האסטרטגי שלהם. מטרת האסטרטגיה הוא לפתח מדיניות ברורה, עקבית וטובה שבהם כל העובדים יוכלו לשער ולהתאים את ההתנהלות היומיומית שלהם למען השגת מטרות הארגון.
התכנון האסטרטגי הוא תהליך מעורר מחשבה, חיוני ונדרש לשמירה על מעמד הארגון והעסק. בתהליכים אלו, הארגונים יוכלו לזהות את ההזדמנויות והאתגרים שמולם, ולהכניס את התובנות האלו אל תוך מדיניות הארגון.