אסטרטגיה היא מרחב שבו אפשר לכיוון ולמדד המשא ומתן של מנהלי חברה עם תנאי הסביבה. בתיאוריה, היא משיקה לארגון את המסלול להשגת קידמה. במציאות, היא כלי להבנתו של השוק, לניתוח תחרותי, לבחינת האפשרויות של החברה ולגיוס החלטות תכליתיות.
תכנון אסטרטגי מרכזי במיוחד בעסקים משום שהוא מאפשר לבעל העסק להתמקד באיפה הוא מעוניין שהעסק יהיה בעתיד, כיצד להגיע לשם ואילו צעדים בדיוק ידרשו להגיע למטרה. למעשה, התכנון מצייר את המסלול של העסק מנקודת ההתחלה ועד לנקודת ההגעה.
בגלובליזציה של העולם העסקי, מהפך דיגיטלי ושוק עולמי הרבה יותר תחרותי, תכנון אסטרטגי היה נראה כדרוש בצורה הרבה יותר מרובה. עסקים שמתכננים את האסטרטגיה שלהם בצורה ממוקדת ותכליתית יכולים ליצור יתרון משמעתי על תחריהם.
אסטרטגיה טובה משלבת את הנוף האסטרטגי, את היכולת ואת התהיליך. הנוף האסטרטגי, זה המושג הנרחב ביותר, משמש להבנה של הקשרים שבין השינויים שקורים בסביבה של החברה – הכלכלה, החברה, המדע, הטכנולוגיה, החוק וכו'. מנהלי חברה מנמישים את היכולת שלהם לזהות את המגמות החשובות שמשפיעות על סביבת העסק שלהם כדי לחקור חלופות אסטרטגיות שיכולות לשמש אותם.
התהיליך מתאר כיצד אסטרטגיות מיושמות בידי צוות הנהלה – מתחילה מההחלטה האסטרטגית ועד לישומה בפרקטיקה. זהו הסוף המעשי של התהיליך, אם האסטרטגיה היא "מפת הדרך" של החברה, התהיליך הוא הרכב שמלך להביא אותה ליעד.
במסקנה, תכנון אסטרטגי הוא כלי חיוני להבנת המציאות העסקית של חברה, למציאת הדרך למטרה ולהצלחה. עסקים שבוחרים לא להשקיע בתכנון אסטרטגי עלולים להתמודד עם אי ודאות גבוהה יותר ולסבול מפשרות תחרותיות.